از غدیر تا کربلا

 

غدیر گذشت و اینک کربلا...

 در غدير از علی (ع) گفتیم و اينك از حسین (ع) مي گوييم از آنان که آمده بودند تا ما را با دنیای بهتر ديگري آشنا کنند. آنان که جز سعادت دنیا و آخرت چیز دیگری برای ما نمی خواستند. آری حسین (ع) آمده بود تا پنجره ای را به روی آسمان آبی عشق بگشاید تا بلکه نسیمی الهی بر ما بوزد ، حسین (ع) آمده بود تا پلی بر روی کرانه های رودخانه خروشان زندگی ما بزند، اوآمده بود تا مرهمی تسکین بخش  بر زخم های چرکین شده ما در طول تاریخ باشد ، آری حسین (ع) هم آمده بود و هم آماده بود تا همه هستی خود را برای زنده ماندن انسانیت بدهد، تا تاریخ درس آزادی و آزادگی و ایثار و از خودگذشتگی را فراموش نکند.

کربلا از غدیر شروع شد و جوهره حرکت عاشورا، حرکتی کاملا سیاسی، اجتماعي وفرهنگي بود. عاشورا حرکتی انقلابی برضد انحراف سیاسی و دینی زمان بود و قیام عاشورا جلوه ای از حق خواهی و باطل ستیزی که والاترین رکن در یک جامعه اسلامی است می باشد. بنابراين قیام عاشورا یک نهضت حساب شده و با برنامه بود، نه یک شورش کور و بی هدف.

حادثه جانگداز کربلا یکی از حوادث الهام بخش و عبرت آموز در تاريخ جهان اسلام است ، اما این واقعه در عین حال که برای همه  حق جویان و عدالتخواهان و مبارزان راه حق و آزادی یکی از غنی ترین منابع الهام بخش است اما از نگاه و زاويه دیگر یکی از تلخ ترین حوادث و دردناک ترین فجایعی است که در تاریخ اسلام به وجود آمده و از همین رو حادثه ای  است که نیازمند ریشه یابی دقیق نيز می باشد. این حادثه درس ها ، پیام ها و عبرت های بسیاری دارد، پیام ها و درسهایی که حتي با گذشت زمان برای امروز ما هم مي تواند تازه باشد.


ادامه مطلب
[ چهارشنبه 6 آبان 1394  ] [ 08:00 ب.ظ ] [ فاطمه رحمانی ]

ترنم غدیر

 

برفراز مجلس ما، ماهی امشب سر زند

خنده بر خورشید و ماه از تابش منظر زند

ساقی گل چهره امشب جلوه دیگر کند

مطرب خوش نغمه امشب پرده دیگر زند

آسمان پوشیده بر تن، پرنیان نیلگون

چون عروسان، خویشتن را زینت و زیور زند

آسمان را گفتم این بزم و نشاط از چیست؟ گفت:

چون که فردا آفتاب از برج خاور سر زند

من در آن بزم  کنم خدمت که شاه انبیاء

مصطفی تاج ولایت بر سر حیدر زند

در غدیر خم چو دریا خلق خیز و موج و موج

کشتی لولاک چون آن جا رسد، لنگر زند

کاین علی باشد ولی الله، باید بعد من

بر سریر دین نشیند بر سرش افسر زند

آسمان بر خاک افتاده است خواهد چون زمین

بوسه بر پای، علی داماد پیغمبر زند

نیست مردان خدا را رهبری غیر از علی

مرد حق باید قدم در راه این رهبر زند

آسمان بر گردن افکنده است طوق بندگی

تا به سر تاج ولای خواجه قنبر زند

پرچم شاه ولایت بین که در هر بامداد

خنده بر پرچم دار و اسکندر زند

دست گیر از کرم افتاده ای گر چون "رسا"

دست بر دامان او در عرصه محشر زند "دکتر قاسم رسا خراسانی"


ادامه مطلب
[ سه شنبه 5 آبان 1394  ] [ 07:57 ب.ظ ] [ فاطمه رحمانی ]

چرا حدیث غدیر در نهج البلاغه نیامده است؟!

شبهه

یکی از این شبهه ها، سوال از چرایی عدم وجود حدیث غدیر در کتاب نهج البلاغه است که سخنان امیرالمؤمنین علی علیه السلام در آن گردآوری شده است، می باشد. اینکه اگر واقعا چنین حدیثی در شأن علی علیه السلام از وجود پیامبر اکرم صلی الله علیه وارد شده است، و می گویید به مرحله تواتر رسیده است، چرا حضرت امیرالمؤمنین آن را در سخنان خویش در نهج البلاغه نیاورده و بدان استناد نکرده است؟! آنگاه چنین نتیجه می گیرند که چون این حدیث در این کتاب وجود ندارد، پس صحت آن مشکوک بلکه قائل به عدم صحت آن حدیث شده اند. در پاسخ به این شبهه، باید گفت:


ادامه مطلب
[ دوشنبه 27 مهر 1394  ] [ 06:49 ب.ظ ] [ فاطمه رحمانی ]

پیامبر و عمامه گذاری علی+سند

آیا صحیح است که پیامبر اکرم(ص) با عمّامه  خود برای علی(ع) تاج گذارى نموده و براى مقامى مانند مقام پیامبر(صلى الله علیه وآله)مهیّا نموده است، با این تفاوت که او مبلّغ دین پیامبر بوده و پس از وى جانشین او است.؟؟

 


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 23 مهر 1394  ] [ 11:05 ق.ظ ] [ فاطمه رحمانی ]

واقعه غدير و ابعاد آن از ديدگاه مقام معظم رهبري

 

در روز غدير، اين حركت عظيمي كه طبق روايات متواتره، به وسيلة‌ نبي اكرم(ص) انجام شد، داراي ابعاد بود. البتّه يك بعد، فضيلت اميرالمؤمنين(ع) بود. مردم هم مي‌دانستند و از نزديك اين فضايل را در آن بزرگوار مشاده مي‌كردند. پيامبر اكرم، و در واقع اراده الهي هم همان فضايل و ارزش‌ها را معتبر دانست و بر اساس آن ارزش‌ها، ولايت و حاكميّت بعد از پيامبر را تعيين كرد. معلوم شد آن كسي مي‌تواند در مرتبة حكومت بر مسلمين قرار بگيرد، كه داراي آن ارزش‌ها باشد. لازم نبود كه پيامبر اكرم(ص) فضايل اميرالمؤمنين(ع) را در آن روز بيان كند؛ مردم مي‌دانستند.

 

Image result for ‫ادامه‬‎


ادامه مطلب
[ چهارشنبه 22 مهر 1394  ] [ 09:03 ق.ظ ] [ فاطمه رحمانی ]

ولایت و خلافت امام علی(ع) در قرآن

 

 

بشر برای پیمودن راه سعادت و گام نهادن در طریق عبودیت و پیشرفت معنوی و رسیدن به کمالات انسانی که مهم ترین هدف خلقت جنیان و انسان ها از نگاه قرآن است.(1) همیشه محتاج راهنمایان و پیشوایانی بوده اند تا آنان را در راه دستیابی به این هدف والای الهی یاری رسانند و آن چه موجب رشد و ترقی معنوی و رسیدن به این هدف است را به او تعلیم دهند و او را از آن چه سبب انحراف و گمراهی و سقوط می گردد بازدارند و در نهایت تشخیص راه حق از باطل و هدایت از ضلالت را به وی بشناسانند.

بر این اساس خداوند متعال از باب رحمت گسترده خویش بر بندگان و لطف بی کرانش بر آنان، از آغاز خلقت بشر، پیامبران و راهنمایانی همراه با تعالیم و دستورات حیاتبخش را به سوی بندگان فرو فرستاد تا آنان با ارشاد بشر و ابلاغ این تعالیم و معارف الهی، انسان ها را به سوی حق و راه هدایت رهنمون سازند و از انحراف و سقوط آنان در دام شیاطین جن و انس جلوگیری کنند.

 

Image result for ‫ادامه‬‎


ادامه مطلب
[ دوشنبه 20 مهر 1394  ] [ 11:00 ق.ظ ] [ فاطمه رحمانی ]

ارتباط آیه اکمال دین با واقعه غدیر چیست؟

 
از آیاتى که در روز غدیر درباره امیر مؤمنان(علیه السلام) نازل شده، این آیه است:
(الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِى وَرَضِیتُ لَکُمُ الاِْسْلاَمَ دِیناً)(1).

 

(امروز، دین شما را کامل کردم; و نعمت خود را بر شما تمام نمودم; و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم).

 
 
 
Image result for ‫ادامه‬‎

ادامه مطلب
[ سه شنبه 14 مهر 1394  ] [ 11:16 ق.ظ ] [ فاطمه رحمانی ]

عید ولایت مبارک

 

خورشيد شکفته در غدير است علي

باران بهار در کوير است علي

بر مسند عاشقي شهي بي همتاست

بر ملک محمدي امير است علي

 

عيد کمال دين . سالروز اتمام نعمت و هنگامه اعلان وصايت و ولايت

امير المومنين عليه السلام

بر شيعيان و پيروان ولايت خجسته باد


ادامه مطلب
[ جمعه 10 مهر 1394  ] [ 07:36 ب.ظ ] [ فاطمه رحمانی ]

خطابه غدير در يک نگاه

 

عید غدیرخم
 
 
سخنرانى تاريخى پيامبر (صلی الله علیه و اله) در غدير -  كه حدود يك ساعت و نیم طول كشيد - در يازده بخش قابل فصل بندي است:



1) حضرت در اولين بخش سخن به حمد و ثناى الهى پرداختند و صفات قدرت و رحمت حق تعالى را ذكر فرمودند، 

و بعد از آن به بندگى خود در مقابل ذات الهى شهادت دادند .



2) در بخش دوم، سخن را متوجه مطلب اصلى نمودند و تصريح كردند كه بايد فرمان مهمى درباره على بن ابى‏طالب (علیه السلام) ابلاغ كنم ،

و اگر اين پيام را نرسانم رسالت الهى را نرسانده‏ ام و ترس از عذاب او دارم.



3) در سومين بخش امامت دوازده امام (علیهم السلام) بعد از خود تا آخرين روز دنيا را اعلام فرمودند تا همه طمع‏ها يك باره قطع شود. 

از نكات مهم در سخنرانى حضرت، اشاره به عموميت ولايت آنان بر همه انسان‏ها، در طول زمان‏ها و در همه مكان‏ها و نفوذ كلماتشان در جميع امور بود،

و نيابت تام ائمه (علیهم السلام) را از خدا و رسول در همه امور و حلال و حرام اعلام فرمودند.

 


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 9 مهر 1394  ] [ 01:06 ب.ظ ] [ فاطمه رحمانی ]

کتابخانه دیجیتال

[ پنج شنبه 9 مهر 1394  ] [ 11:06 ق.ظ ] [ فاطمه رحمانی ]
...
تک اسکین - قالب و ابزار وبلاگ

هدایت به بالای صفحه